Media Responses to “Roots. Indonesian Contemporary Art”

“The Book Fair has taken over the whole city. Like this, an artist from Indonesia, the Guest of Honour country of the Book Fair 2015 […], has built a bamboo sculpture on the facade of the Frankfurter Kunstverein and even inside the Kunstverein one can discover the guest country. You can see contemporary art from Indonesia: unusual, young, political […].”
[„Die ganze Stadt lässt sich von der Buchmesse erfassen. So wurde an der Fassade des Frankfurter Kunstvereins eine Bambusskulptur aufgebaut von einem Künstler aus Indonesien, Gastland der Buchmesse 2015 (…) Auch drinnen im Kunstverein kann man das Gastland entdecken. Zu sehen ist zeitgenössische Kunst aus Indonesien: ungewöhnlich, jung, politisch […].“]
HR Fernsehen, Hauptsache Kultur, 15.10.2015

“The art extension made of natural materials [by Joko Aviantos] is the most visible sign of the Indonesian appearance at this year’s Frankfurt Book Fair […].”
[„Der [Joko Aviantos] Kunstanbau aus natürlichem Material ist das sichtbarste Zeichen des indonesischen Gastlandauftrittes auf der diesjährigen Frankfurter Buchmesse […].“]
Florian Balke, Frankfurter Allgemeine Zeitung, 2.10.2015

“With the archaic bamboo material, the young Indonesian defiantly conjures up the traditional building material of his home country.”
[„Mit dem archaischen Material Bambus beschwört der junge Indonesier trotzig ein traditionelles Baumaterial seiner Heimat.“]
Claus-Jürgen Görpfert, Frankfurter Rundschau 19.09.2015

“Seldom has such an effort been made to diversify again a recurring theme in art history and contemporary art: the connection between art and nature. Moreover, the “Big Trees” at the Steinerne Haus seem to become a symbol of Indonesia at the Frankfurt world media exhibition, into wich the planet’s largest book show has long since mutated.”
[„Selten wurde ein solcher Aufwand betrieben, um ein in der Kunstgeschichte und der Gegenwartskunst immer wiederkehrendes Thema noch einmal zu variieren: die Verbindung von Kunst und Natur. Darüber hinaus sind die „großen Bäume“ am Steinernen Haus im Begriff, zum Symbol für Indonesien auf der Frankfurter Weltmedienausstellung zu werden, zu der die größte Bücherschau des Planeten längst mutiert ist.“]
Michael Hierholzer, Frankfurter Allgemeine Zeitung, 25.09.2015

“The facade is spectacular. Bamboo poles grow out of concrete blocks and billow into cloud-shaped nests. And of course, one is amazed at the fact that such a thing is even possible.”
[„Die Fassade ist spektakulär. Da wachsen Bambusstangen aus Betonklötzen und bauschen sich zu wolkenförmigen Nestern. Und natürlich staunt man darüber, dass so etwas möglich ist.“]
Sandra Danicke, Frankfurter Rundschau, 26.09.2015

“While walking through the exhibition venue it is noticeable how the two topics are conceptually united, just like in [the exhibitions of] Feuerstein and Paglen.”
[„Wie auch schon bei [den Ausstellungen] Feuerstein und Paglen ist spürbar, wie sich beim Gang durch das Ausstellungshaus die beiden Themen gedanklich vermählen.“]
Nils Bremer, Journal Frankfurt, 25.09.2015